Op donderdag 3 juli was het weer de jaarlijkse vergadering omtrent de jaarrekening 2024 en de kadernota 2026. Een belangrijke vergadering waarin de toekomstige uitgaven van Laarbeek worden besproken en wordt teruggeblikt op de afrekening van het voorgaande jaar.
Het “Ravijnjaar”, een beetje politieke volger wordt er al een tijdje mee vermoeid. Het Ravijnjaar betekent dat gemeenten vanaf 2026 flink minder inkomsten zouden krijgen vanuit het rijk. Een obstakel waar al jaren tegenaan gehikt wordt. De nodige maatregelen zijn in voorgaande jaren al genomen en ook dit jaar is goed gekeken naar waar bezuinigingsmogelijkheden zijn om negatieve cijfers te voorkomen. We willen immers de begroting niet sluitend maken door aan de knop van de onroerende zaakbelasting te draaien, de OZB. Als ABL willen we de OZB niet meer laten stijgen dan enkel de inflatie maar tevens mag dit niet automatisch ten koste gaan van de leefbaarheid. Op initiatief van ABL is dit gelukkig ook alweer 4 jaar het beleid in Laarbeek.
Door de kritische blik op de uitgaven en de strijd die gemeenten gezamenlijk hebben gevoerd bij het rijk is het gelukt om een positieve begroting voor 2026 én 2027 te krijgen. Dit vinden we een heel positieve ontwikkeling. Dit komt echter wel met een prijs. Het laatste beetje lucht in de begroting is er inmiddels wel uit wat betekent dat tegenvallers vaak direct leiden tot negatieve resultaten.
In de jaarrekening van 2024 was deze trend al zichtbaar. In de aanloop naar de begroting van 2024 is al begonnen met scherper begroten en te zien is dat er minder resultaat overblijft uit het lopende jaar. Dat er toch een positieve jaarrekening overblijft over 2024 komt voornamelijk door incidentele meevallers.
De bezuinigingen voor 2026 en verder worden gevonden in veel kleine posten, zo ook kleine besparingen in het groenonderhoud. Dit staat in scheef contrast met de kritiek op groenonderhoud die regelmatig wordt gehoord en ook onderwerp was in de discussie over de kadernota 2026. Het huidige onderhoudsbeleid is namelijk door de voltallige gemeenteraad zelf aangenomen. Dit zal echter in oktober verder worden besproken met een evaluatie en vooruitblik op het groenonderhoud.
Een veelbesproken onderwerp uit de kadernota betrof het opheffen van de jeugdgemeenteraad. Een kleine bezuiniging maar een grote ambtelijke inzet zorgt voor dit voorstel vanuit het college. We zijn van mening dat opheffen van de jeugdgemeenteraad niet de goede weg is om jeugd te blijven betrekken. Dat het huidige concept aanpassing nodig heeft kunnen we begrijpen, maar niet opheffen zonder daar iets tegenover te zetten. Een unaniem aangenomen amendement waarin ABL mede-initiatief had, draagt op om het komend schooljaar af te maken en ondertussen te zoeken naar andere vormen voor jeugdbetrokkenheid in lokale democratie.
Als laatste is nog gesproken over de grondnota. Door prijsstijgingen verslechteren de resultaten van de lopende grondexploitaties. Waar voorgaande jaren regelmatig winsten afgeroomd werden, daalt nu juist het overschot op de risicopot tot onder het maximum van 2 miljoen. Een amendement van PNL om het overschot van de jaarrekening te gebruiken om deze opslag weer aan te vullen in plaats van te storten in de algemene reserve vonden wij niet nodig. Als er investeringen gedaan moeten worden kan dit ook uit de algemene reserve worden gehaald. Door het in de algemene reserve te laten zitten kan het breder worden besteed.
Samenvattend een hele goede raadsvergadering waar het debat op een goede en respectvolle manier is gevoerd, partijen elkaar de ruimte geven om verschillen te duiden maar toch tot unanieme besluiten komen. Een schril contrast met de landelijke politiek. De oproep van ABL om verschillen niet uit te vergroten voor eigen gewin, maar te spreken met het eerlijke verhaal vindt hier gehoor. Herstel van vertrouwen in de overheid begint bij ons als gemeente, het eerste aanspreekpunt voor de burgers.