Nieuws

Onrust in de WMO

Recent werden in het Eindhovens dagblad diverse artikelen geplaatst rondom maatschappelijke dienstverlening in Laarbeek welke veel stof doen opwaaien. Uit diverse hoeken komen berichten van ontevreden inwoners die zich niet goed behandeld voelen door het sociaal team Laarbeek. Om hier meer duidelijkheid over te krijgen hebben we schriftelijke vragen gesteld.

De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), waaronder ook bijvoorbeeld huishoudelijke hulp valt, is sinds 2015 ondergebracht binnen de gemeentes in plaats van het rijk. Onze gemeente heeft deze taken belegd in een samenwerkingsverband met de 5 peelgemeenten als uitvoerende organisatie. Iedere gemeente kent wel haar eigen sociaal team wat dicht op de inwoners staat en dient als aanspreekpunt. De sociale taken staan al jaren onder financiële druk en sinds enkele jaren is ook het personeelstekort een bijkomend probleem geworden. Door onze gemeente wordt daarom kritisch gekeken naar waar iemand hulp bij nodig heeft en wat zelf gedaan kan worden. Dat is ook nodig, anders is het systeem niet houdbaar op lange termijn. In het beleid is daarom opgenomen de zin “Zoveel als nodig, niet meer dan noodzakelijk”

In de afgelopen tijd zijn een aantal inwoners niet goed te woord gestaan en dat past niet bij de professionele houding die onze inwoners van het sociaal team mogen verwachten. Hierdoor hebben mensen terecht een klacht ingediend.

De klachten, waar in de media naar gerefereerd wordt, waren al vorig jaar bekend en toen opgepakt. Het college heeft hier met het ambtelijk apparaat ook direct structureel actie op ondernomen toen de eerste signalen naar boven kwamen via de klachten. Zo is er extra training gegeven aan de medewerkers van het sociaal team Laarbeek en is er een personele wisseling geweest. Klachten worden serieus genomen en met betrokkenen zijn gesprekken gevoerd, ook naar tevredenheid is gebleken.

Wij hebben vertrouwen in deze verbeterde aanpak en worden als gemeenteraad op de hoogte gehouden van de voortgang.

Zijn er nog signalen? Meld deze dan bij de gemeente of maak desnoodsgebruik van de klachtenprocedure. Op die manier kan inzichtelijk worden gemaakt waar knelpunten ontstaan of onbegrip aanwezig is.

Link naar gestelde vragen van ABL en de beantwoording van het college:

Document Laarbeek – Beantwoording schriftelijke vragen ABL ex art 37 RvO dienstverlening WMO – iBabs Publieksportaal

Meer nieuws