Nieuws

Weg met sluipverkeer

ABL wil een goede afwikkeling van het verkeer in onze gemeente en heeft in 2021 door middel van een motie gevraagd om een verkeersvisie. Minder verkeersoverlast in de kernen en op de sluiproutes. Dit kan alleen als verkeer ook een goede en betrouwbare alternatieve route heeft door een robuuste hoofdstructuur van wegen.

De verkeersvisie is uiteindelijk overgegaan in een bredere mobiliteitsvisie waarin ook fietsen, deelvervoer en openbaar vervoer zijn meegenomen. Prima toevoegingen, maar hierdoor is de aandacht wat afgeleid van het autoverkeer terwijl in onze plattelandsgemeentes deze auto een belangrijke rol speelt.

De afgelopen tijd is gewerkt aan de mobiliteitsaanpak als verlengstuk van de visie. In de visie ontbrak een gedetailleerde probleemanalyse van de bewegingen van het doorgaande autoverkeer. Waar komt doorgaand verkeer in door onze kernen vandaan en waar wil het naar toe? Wat is dan een logische route en hoe kunnen we dit verkeer verleiden een hoofdroute te nemen in plaats van een sluiproute?  Dat zijn vragen die eerst beantwoord moeten zijn voordat er keuzes gemaakt kunnen worden of nieuwe wegen noodzakelijk zijn.

Want ook ABL is geen voorstander van nieuwe wegen midden door de natuur, en zeker geen nieuwe Ruit, maar we willen keuzes kunnen maken met de juiste inhoudelijke afwegingen. We vinden het daarom te vroeg om nu al harde uitspraken te doen over rondwegen of wegen langs het kanaal. Het creëert alleen maar een kokervisie wat de aandacht afleidt van een goede probleemanalyse en uitwerking van oplossingsmogelijkheden.

En ja, deze uitwerking hadden wij eigenlijk al in de mobiliteitsvisie verwacht. Helaas is dat nog niet het geval, maar dat betekent niet dat we nu ineens deze stap moeten gaan overslaan, ook al kost dit meer tijd. Daarom is de mobiliteitsaanpak hierop aangepast.
Een visie voor de lange termijn betekent niet dat we niets doen op de korte termijn. De doorstroming op de bestaande hoofdwegen moet beter! Denk hierbij aan de Beekse Brug, kruisingen N615, rotonde N279 en Deense Hoek. Als deze wegen een betere doorstroming krijgen zal ook het sluipverkeer afnemen. Daar blijven wij op inzetten!

 

Meer nieuws